fredag 20 januari 2017

Toscakaka i långpanna

Dags för ett nytt recept tror jag allt! 
Idag bjuder jag på en toscakaka i långpanna, smidigt och otroligt gott med en klassisk tosca! För mig påminner toscan mig om min älskade farmor. Hos henne fick man alltid supergoda bullar (som jag inte lyckats återskapa alls) och så toscakaka, ljuvligt god! Alltid nybakad....

Mitt vanliga recept passar en rund springform (23 cm) men här har jag anpassat det till en långpanna (tagit orginalrecept och helt enkelt dubblat, så vill du göra en rund form istället så så halverar du nedan) på 25x35 cm. Kakan blir ganska hög och det ska den vara för att få den där rätta saftiga konsistensen!

Till kakan behöver du: 
200 gram smör, smält
4 ägg
3 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk

Till toscatoppingen behöver du: 
150 gram smör
1,5 dl strösocker
3 msk vetemjöl
3 msk mjölk
Ca 100-150 gram mandelsplitter (som jag föredrar, köper färdiga påsar i butik), eller som receptet säger från början: Mandelspån. Välj själv!

KAKAN: sätt ugnen på 175 grader. 
Smält smöret och låt det svalna lite. Vispa ihop ägg och socker fluffigt och fint. Blanda mjöl och bakpulver i en bunke. Rör ner i äggsmeten och se till att få det klumpfritt. Tillsätt smör och mjölk. Rör ihop och bred ut i långpannan (täckt med bakplåtspapper). Grädda i den nedre delen av ugnen i ca 15-20 min. Den ska få lite färg och inte vara rinnig om du känner med en sticka. 

TOPPING: under tiden kakan är i ugnen så blandar du allt till smeten i en gryta och värmer försiktigt under omrörning tills smeten tjocknat något. Det ska inte koka utan bara liksom värmas ihop och tjockna. 

Ta ut kakan och bred försiktigt smeten över kakan. Sätt sen in kakan i mitten av ugnen och låt den baka ca15 min till. Håll koll så inte toscasmeten bränns. Den ska få en fin och knäckig färg. 
Låt kakan svalna innan du skär i rutor med en vass kniv. Och glöm inte skära bort de extra kolaknäckiga kanterna och göm undan till dig själv...Godisgoda!
Jag fick ut 16 stora rutor men om du skär lite mindre kan du nog klämma ut 20-24 rutor. 

På bilden ser du även de ljuvliga kanterna :)

4 kommentarer:

  1. Hm, jag ser inte gradantal för ugnen, eller är jag blind?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miss! Nu korrigerat! 175 grader :) Kram!!

      Radera
    2. Tack - ska göra kakan till onsdag, då jag har alla grannarna (6 pers) på försenad "adventsglögg"...

      Radera
  2. 😋 Mums Mums Gudagott o enkelt med långpanna 🤗

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!