tisdag 20 oktober 2015

Kakdegsbollar med kladdkaka!

Hej!
Oj, nu var det visst länge sen jag skrev nåt, igen...Men jag bakar ju ganska mycket av samma grejer som jag alltid gör och då har jag ju inget att dela med mig av här!
Men nuuu har jag hittat ett nytt superrecept som jag måste dela med mig av! Jag hittade det på FRIDAS BAKBLOGG. En tjej som bakar helt gudomliga grejer, så duktig! Hittar mycket nytt och kul hos henne!

Som Frida själv skriver: "detta är verkligen någonting utöver det vanliga. Detta är magi!"
Kan inte annat än att hålla med och alla som fått smaka kakorna säger det samma och har bett mig baka åt dem, eller frågat efter receptet.
Det är en ljuvlig boll av kakdeg som rullats i kladdkaka och doppats i choklad.
PROVA. NU!

Det du behöver är:
1 kladdkaka (recept nedan)
1 sats kakdeg (recept längre ner)
250 gram mörk choklad att doppa i
Ev. lite hackad vit choklad att toppa med


Först behöver du baka en kladdkaka enligt nedan recept (jag gillar att hon blandar det torra först, lättbakat! Självklart kan du ha i ägg och socker först och göra som man "brukar", men följ gärna nedan!)
KLADDKAKA I LÅNGPANNA:
4,5 dl strösocker
1,25 dl kakao (ja deciliter)
1 msk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
4 ägg
200 gram smält smör (avsvalnat)
0,5 tsk salt.

Gör så här:
Sätt ugnen på 160 grader och klä en långpanna (min är 25x30 cm) med bakplåtspapper.
Blanda socker, kakao, vaniljsocker och mjöl i en bunke. Knäck i äggen och rör om (smeten är väldigt tjock!). Häll ner det avsvalnade, smälta smöret och rör ihop till en jämn smet. Tillsätt saltet och rör ihop.
Bred ut smeten i långpannan och grädda mitt i ugnen 20-25 minuter. Den ska "vobbla" liiite när kakan är klar!
Låt kakan svalna helt!

Gör under tiden kakdegen till bollarna:
KAKDEGSBOLLAR
75 gram smör (rumsvarmt, ej smält)
0,75 dl farinsocker
0,25 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2,25 dl vetemjöl
1 nypa salt
1 msk mjölk
2 dl hackad choklad (jag körde på Marabou Mjölkchoklad, ca 100 gram gick åt)

Vispa ihop smör med farin- och strösocker tills det är fluffigt.
Tillsätt mjöl, salt och choklad.
Arbeta ihop till en jämn deg.
Rulla sen matskedsstora bollar (Fridas recept sa 10 st men det blev ENORMA bollar tyckte jag).
Lägg bollarna på en bricka och frys i 30 minuter.

Ta ut bollarna från frysen.
Mosa sen ihop den kalla kladdkakan och knåda lagom (valfritt!) mängd runt varme boll. Jag liksom mosade ihop en klump kladdkaka och "tummade" sen den och knådade runt bollen.

Frys sen de nu kladdkaketäckta bollarna 30 minuter till.
Smält 250 gram mörk choklad och doppa bollarna i, lägg dem på bakplåtspapper för att stelna sen. Toppa gärna med lite vit choklad innan den mörka chokladen stelnat helt!




NJUT!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!