tisdag 24 mars 2015

Supergoda havrekakor

Havrekakor är ju sååå gott! Havre ger en så god smak och ja man KAN inbilla sig att allt blir nyttigare med havre. Dock kvalar nog inte den här kakan in under kategorin "nyttigt". Men vi kan ju säga det?
Receptet hittade jag för något år sen hos Fikasugen en jättebra blogg som tyvärr inte är aktiv längre. 

Jag ville ha mina kakor ganska små så jag fick nog ut närmare 60 stycken. Tänk på att kakorna flyter ut något så lägg dem inte för tätt på plåten!

Du behöver: 
200 gram smör, rumstempererat
1 dl strösocker
2,5 dl farinsocker (av den kladdigare sorten, inte farin-strö!)
1 ägg
2 msk vatten
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
(1 tsk kanel, valfritt, jag hoppade över)
en nypa salt
0,5 tsk bakpulver
7 dl havregryn
1 dl russin
(1 dl hackade valnötter, detta uteslöt jag pga allergi hos mina fikagäster)

Sätt ugnen på 175 grader. 
Rör smör, socker och farinsocker mjukt och poröst. Tillsätt ägget och vattnet. 

Blanda mjöl, havregryn, ev kanel, vaniljsocker, salt, bakpulver och ev nötter i en annan skål. Vänd sen ner detta i smörblandningen och rör ihop till en jämn deg/smet. 
Jag formade sen bollar av smeten men du kan även klicka ut små kluttar på en plåt klädd med bakplåtspapper.
Grädda kakorna i mitten av ugnen i 10-15 minuter. De är mjuka när man tar ut dem!
Låt dem svalna på plåten men lyft sen över på galler och låt svalna helt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera/fundera/fråga! Men var snäll, annars får du ingen kaka!